رکات نماز
امام علی (ع ) :ان الانسان اذا کان فی الصلاة ، فان جسده وثیابه و کل شی ء حوله یسبح
هنگامی که انسان در حال نماز است ، اندام و جامه اوو هر چه پیرامون اوست ، خدا را تسبیح می گویند.
( میزان الحکمه ، ج 5، ص .377بحار الانوار، ج ,82ص .213 علل الشرایع ، ج 1، ص 237 )
سیاه شدن چهره شیطان
پیامبر (ص ) : الصلوة تسود وجه الشیطان
نماز چهره شیطان را سیاه می کند.
( نهج الفصاحه ، ص 396 )
نماز، دژ محکم در مقابل شیطان
امام علی (ع ) : الصلوة حصن من سطوات الشیطان
نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
( غررالحکم ، ص .56 میزان الحکمة ، ج 5، ص 367 )
سازندگی نماز
پیامبر (ص ) : لاصلوة لمن یطع الصلوة ، و طاعه الصلوة ان تنهی عن الفحشاء و المنکر
کسی که مطیع نماز نباشد، نمازش کامل نیست و اطاعت ازنماز همان دوری از فحشاء و منکر است . (نمازی نیست برای کسی که اطاعت و پیروی از نماز نکند. سپس پیامبر (ص ) می افزاید: طاعت و پیروی از نماز به این است که نماز
او را از فحشاء و منکرات وزشتیها باز دارد.)
( بحار الانوار، ج ,82 ص 198 )
کمک ملائکه به نمازگزار هنگام مرگ
امام صادق (ع ) : ان ملک الموت یدفع الشیطان عن المحافظ علی الصلاة و یلقنه شهادة ان لا اله الله و ان محمدا رسول الله فی تلک الحالة العظمیة
همانا "ملک الموت " شیطان را در دم مرگ از کسی که حافظ نماز است ، دور می کند و شهادت بر وحدانیت خدا و رسالت رسول خدا (ص ) رادر هنگام هولناک مرگ به او تلقین می کند (توفیق شهادتین پیدا می کند).
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 19 )
گناه زدایی نماز
امام علی (ع ) : و انها لتحت الذنوب حت الورق
نمازگناهان را مانند ریزش برگ درختان فرو می ریزد.
( نهج البلاغه ، خطبه 199 )
پاداش نماز
پیامبر (ص ) : قال الله تعالی : افترضت علی امتک خمس صلوات و عهدت عندی عهدا انه من حافظ علیهن لوقتهن ادخلته الجنة و من لم یحافظعلیهن فلا عهد له عندی
خداوند متعال فرمود: نمازهای پنج گانه را بر امت توواجب کردم و با خود پیمان بستم که هر کس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد، اورا به بهشت داخل نمایم ، و کسی که مراقب آنها نباشد من تعهدی نسبت به او ندارم .
( کنز العمال ، ج 7، ص ,279 حدیث 18872 )
راهیابی به درگاه خداوند
پیامبر (ص ) : ا اباذر! مادمت فی الصلاة فانک تقرع باب الملک الجبار و من یکثر قرع باب الملک فانه یفتح له
ای ابوذر! تاهنگامی که در نماز هستی درب خانه ملک جبار را می کوبی ، و هر کس درب خانه ملک را بسیار بکوبد، به رویش باز می شود.
( بحار الانوار، ج ,77 ص .80 میزان الحکمة ، ج 5، ص 377 )
نماز، عامل شکست شیطان
امام مهدی (ع ) : ما ارغم انف الشیطان بشی ء مثل الصلاة فصلها و ارغم انف الشیطان
هیچ چیز مثل نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد و او را خوار نمی کند، پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال .
( بحار الانوار، ج ,53 ص 182 )
نماز رحمت الهی
امام علی (ع ) : لو یعلم المصلی ما یغشاه من الرحمة لمارفع رأسه من السجود
اگر نماز گزار بداند که چقدر از رحمت (خداوند تعالی ) او رافرا گرفته است ، سرش را از سجده بر نمی دارد.
( غرر الحکم ، ص 261 )
نماز، عامل دوری شیطان
پیامبر (ص ) : لا یزال الشیطان یرعب من بنی ادم حافظ علی الصلوات الخمس فاذا ضیعهن تجرء علیه و اوقعه فی العظائم
شیطان پیوسته از فرزندان آدم در وحشت و هراس است تا آنگاه که نمازهایش را به دقت و با شرایطو آداب می خواند. پس اگر نماز را ضایع نموده (و در وقت مقرر آن به جا نیاورد)، شیطان بر او چیره می شود و او را در گناهان کبیره می اندازد و وی راگرفتارمی کند.
( بحار الانوار، ج ,82 ص 202 )
نماز و باران رحمت
امام علی (ع ) : الصلوة تنزل الرحمة
نماز رحمت الهی را نازل می کند.
( غرر الحکم ، ص .52 میزان الحکمة ، ج 5، ص 367 )
اعمال ، تابع نماز
امام علی (ع ) :و اعلم ان کل شی ء من عملک تبع لصلاتک
بدان که تمام اعمالت تابع نمازت خواهند بود.
( نهج البلاغه ، نامه 27 )
بی بهره از نماز
پیامبر (ص ) : من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنکر لم تزده من الله الا بعدا
هر کس که نمازش او را از فحشاء و منکر باز ندارد، هیچ بهره ای از نماز جز دوری از خدا حاصل نکرده است .
( بحار الانوار، ج ,82 ص .198 شهاب الاخبار، ص 215 )
کبر زدایی نماز
حضرت فاطمه زهرا (س ) : (جعل الله ) الصلاة تنزیها لکم عن الکبر
خداوند نماز را جهت دوری شما از کبر و خود پسندی مقرر فرمود.
( اعیان الشیعه ، ج 1، ص 316 )
نماز، خانه اخلاص
امام باقر (ع ) : الصلاة بیت الاخلاص
نماز (حقیقی وکامل ) جایگاه و خانه اخلاص است .
( میزان الحکمة ، ج 5، ص .375 بحار الانوار، ج ,78 ص 183 )
نجوای نمازگزار
حدیث قدسی : یقول الله تعالی : المصلی یناجینی
نمازگزار(هنگام خواندن نماز با من ) نجوا می کند.
( کلمة الله ، ص 255 )
نماز و شست و شوی گناهان
پیامبر (ص ) :لو کان علی باب دار احدکم نهر واغتسل فی کل یوم منه خمس مرات اکان یبقی فی جسده من الدرن شی ء؟ قلت : لا. قال :فان مثل الصلاة کمثل النهر الجاری کلما صلی صلاة کفرت ما بینهما من الذنوب
- اگر باشد در کنار خانه شما نهری و در آن روز پنج نوبت خود را شست و شو دهید،آیا در بدن شما چیزی از آلودگیها می ماند؟- هرگز! (انسان از آلودگی پاک می شود).- نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است که هرگاه بر پا می شود گناهان را می شوید وازبین می برد.
( وسائل الشیعه ، ج 2، ص 7 )
نماز، وسیله شفا
پیامبر (ص ) : قم فصل فان فی الصلوة شفاء
بر خیز نمازبه جا آور! پس همانا در نماز شفا است .
( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 28 )
کفاره گناه
پیامبر (ص ) : الصلوة کفارة الخطایا ثم قرأ: "ان الحسنات یذهبن السیئات "
نماز کفاره گناهان می باشد. سپس آن حضرت این آیه را خواند که :"حسنات سیئات را از بین می برد".
( تفسیر ابوالفتوح رازی ، ج 1، ص 248 )
تأثیر دو رکعت نماز مقبول
امام صادق (ع ) : من قبل الله منه صلاة واحدة لم یعذبه
اگر خداوند از کسی دو رکعت نمازش را قبول کند، او را عذاب نمی کند.
( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 22 )
وسیله راندن شیطان
امام علی (ع ) :الصلوة حصن الرحمن و مدحرة الشیطان
نماز قلعه خدای بسیار مهربان ، و وسیله ای برای دور کردن شیطان است .
( غرر الحکم ، ج 2، ص ,166 چاپ دانشگاه )
نورانیت منزل
پیامبر (ص ) : نوروا منازلکم بالصلاة و قرائة القران
به خانه هایتان با خواندن نماز، و قرائت قرآن ، نورانیت ببخشید.
( کنز العمال ، ج ,15 ص ,392 حدیث 41518 )
نماز وسیله خاموشی آتشها
پیامبر (ص ) : ما من صلاة یحضر وقتها الا نادی ملک بین یدی الناس : ایها الناس ! قوموا الی نیرانکم التی اوقدتموها علی ظهورکم فاطفئوها بصلاتکم
هیچ نمازی نیست مگر این که چون وقت آن فرا می رسد فرشته ای درپیش روی مردمان ندا می کند: ای مردم ! برخیزید به سوی آتشی که بر پشت خودافروخته اید، تا آن را با نماز خویش خاموش کنید.
( محجة البیضاء، ج 1، ص 339 )